W tym roku miałby 90 lat i jak piórem kreśliłby ówczesną rzeczywistość? Tego już się nie dowiemy. Chociaż ten głos na pewno byłby ciekawy i nietuzinkowy…
Marek Hłasko – żywiołowy, niepokorny, zbuntowany, bezkompromisowy, piękny… nazywany polskim Jamesem Deanem.
Jeszcze za życia pisarz otoczony był legendą – Jego biografia, może zadziwiać, a nawet szokować. Był kimś więcej niż tylko buntownikiem i prowokatorem. Zdolny wrażliwiec, przystojny – w skórzanej kurtce latem, w kożuchu zimą, z nieodłącznym papierosem w ustach. Łamacz kobiecych serc z tą różnicą, że to nie On uwodził, a kobiety uwodziły Jego. Tam gdzie się pojawiał w mgnieniu oka pojawiali się inni, wszyscy chcieli Go zobaczyć, usłyszeć. W słynnej „Kameralnej” przy barze brakowało miejsc, jeśli tylko Hłasko wpadł na „jednego” – patrzyli na Niego i nie każdy ośmielał wdawać się z Nim w konwersację, bo kto się głupio odezwał- dostawał w zęby – wspomina Andrzej Czyżewski, kuzyn pisarza.
Wyglądem, zachowaniem, ale najbardziej tekstami literackimi – odreagowywał życie.
Książki warto pisać tylko wtedy, jeśli przekroczy się ostatnią granicę wstydu; pisanie jest rzeczą bardziej intymną od łóżka; przynajmniej dla mnie – pisał w Pięknych dwudziestoletnich – uznawanej za młodzieńczą autobiografię. Skądinąd – w tym literacko przetworzonym tekście trudno oddzielić fakty od autokreacji – ot i cały Marek Hłasko – wrażliwy, oryginalny, fantazyjny, ironiczny, z niesłychanym zmysłem obserwacji i poczuciem humoru.
Rok 2024 ogłoszony został Rokiem Marka Hłaski, argumentując wybór pisarza następująco: […] potrafił nasycić banalne motywy i tematy zaczerpnięte z potocznego życia głęboką treścią egzystencjalną.
„Kaskader literatury” – również tak nazywany – dlaczego? – bowiem jako pisarz i jeden z najważniejszych twórców polskiej prozy powojennej dawał wyraz sprzeciwu wobec poetyki i zakłamania literatury socrealistycznej. Męczyły Go obowiązujące normy, targało Nim niegasnące poczucie obcości i nierzeczywistości, dławiła bezmyślna mechanizacja życia i rutyna.
Zadebiutował „buntowniczo” zbiorem opowiadań Pierwszy krok w chmurach (1956), które to z dzisiejszej perspektywy zapewne nie szokują czytelnika, ale w momencie publikacji były uznawane za przewrotowe w odniesieniu do obowiązującego kanonu socrealizmu.
Sama z twórczością Hłaski (Ósmy dzień tygodnia, Nastepny do raju, Cmentarze, Piękni dwudziestoletni, Sowa, córka piekarza) zetknęłam się w liceum, w drugiej połowie lat 80-tych. Dla mnie był to również pierwszy krok w literaturę „niepokorną”, która przenosiła mnie w odmienną rzeczywistość, pełną wyjątkowego błysku geniuszu i olśnienia artyzmu, która wzbudzała mój podziw i emocje, która stawiała znak zapytania. Po Nim był Gombrowicz, Stachura, Bursa, Wojaczek…
Wśród całej masy opowieści, które krążyły o autorze, skupmy się na kilku ciekawostkach, które potwierdzają w jakiś sposób Jego indywidualizm.
Podobno było tak… kiedy chrzczony był w wieku 2 lat w jednym z warszawskich kościołów, na zadane przez księdza pytanie „Czy wyrzekasz się złego ducha?”, mały Mareczek uparcie odpowiadał, że „nie”, tak więc uznać chyba można ten incydent za pierwszy objaw „buntu”.
W wieku 12 lat zamieszkał z matką we Wrocławiu, gdzie z miernymi ocenami ukończył szkołę powszechną i rozpoczął naukę w Państwowym Liceum Techniczno-Teatralnym, skąd został dość szybko wyrzucony za niesubordynację, podobnie zresztą jak z drużyny harcerskiej. Edukację przerwał więc w wieku lat 16., po czym rozpoczął przygodę z trudem pracy zarobkowej, ukończywszy wcześniej kurs samochodowy, a co przydało mu się niezbicie jako pomocnikowi kierowcy w czasie zwożenia sezonowo drewna z górskich szlaków. W Państwowej Centrali Drzewnej długo nie popracował, przechodząc do Metrobudowy, gdzie „mianowany” został przez „Trybunę Ludu” terenowym korespondentem robotniczym. Zdarzyło się w tym czasie, że otrzymał za pracę nagrodę – która była powieść Anatolija Rybakowa nomen omen „Kierowcy”. Przeczytał ją i stwierdził: Tak głupio i ja potrafię […] No i zaczął pisać.
Preludium do jego debiutu literackiego czyli Bazy Sokołowskiej (wyd. 1954) był wiersz – jeden jedyny, który popełnił w 1953r., a dla którego inspiracją było… poszukiwanie czajnika, po który wysłała Go matka. Czajnika nie kupił ale wrócił z wierszem, który kończył się słowami: […]Więc łzami, więc krwią dziś piszę ten list / I nie wiem po czajnik ? gdzie mam dzisiaj iść / I jestem bezradny, bo czajnik ? to mgła / Bo któż proszę Cioci ? ten czajnik dziś ma?
Rok później 60-stronicowe opowiadanie Baza Sokołowska, zamieszczone zostało w antologii „Almanach Literacki”, w nakładzie 10 tysięcy egzemplarzy, a autor Hłasko otrzymał wynagrodzenie równe 3 miesięcznej pensji „przeciętnego Kowalskiego”.
W wieku poborowym Jego kariera literacka nabierała tempa, w tym czasie dwukrotnie stawał na komisję, za każdym razem rozpijając swoich współtowarzyszy. Rodził się pisarz obdarzony charyzmą i niewątpliwie talentem, przy czym On sam popadał w hipochondrię i lekomanię, choć nic poważniejszego mu nie dolegało. To na co mógł się uskarżać to ból duszy i egzystencji. Gdy bolało…”zmyślał prawdziwie” i do takiego zabiegu, czyli zawierania treści niekoniecznie prawdziwych sam się przyznawał, jak chociażby w quasi-wspomnieniach Piękni dwudziestoletni (1966). Koledzy po piórze i przyjaciele potrafili jednak się zorientować w Jego skłonności czy też zamiłowaniu do mistyfikacji, co opisał min. Tadeusz Konwicki w „Kalendarzu i klepsydrze”. Kiedy nadszedł czas przymusowej emigracji Hłasko przez pierwsze miesiące nie miał ani czasu, ani ochoty na pisanie. Do tworzenia zachęcali go życzliwi mu towarzysze z Instytutu Literackiego w Paryżu. Podczas jednego z wieczorów Hłasko – nagabywany przez Zygmunta Hertza, wyznał, że ma już prawie skończone dłuższe opowiadanie i może przeczytać fragment. Gestem iście teatralnym wziął swój zeszyt i czytał przez 45 minut. Następnego dnia zeszyt Hłaski wpadł w ręce Hertza. Okazało się, że w notatniku nie było zapisanej ani jednej kartki.
Zdecydowanie potrafił zaskakiwać i prowokować. Znana była „burza” wokół pierwszego wydania Sowy, córki piekarza (1968), które ukazało się nakładem Polskiej Fundacji Kulturalnej w Londynie. Redaktor tekstu Juliusz Sakowski miał kilka zastrzeżeń do powieści, jednak zasadniczym punktem sporu była dedykacja, jaką na obrazie Madonny miał wypisaną główny bohater powieści: „Kochanemu Grzegorzowi na pamiątkę wspólnie spędzonych nocy i dni w Górnej Galilei – Matka Boska”. Sytuacja była zaostrzona, Hłasko postarał się nawet o adwokata. Sprawa skończyła się niewielkim kompromisem: określenie „Matka Boska” zastąpiono imieniem „Maria”, co brzmiało bardziej dwuznacznie i mniej jaskrawo.
Ostatnią ciekawostką jest termin, który na stałe zapisał się w literaturze – „hłaskoidzi” – czyli literaci naśladujący styl pisarza. A kto mieści się w tym gronie? – Marek Nowakowski, Leopold Tyrmand, Waldemar Łysiak…czy i oni zgodziliby się ze słowami Mistrza Hłaski: Świat dzieli się na dwie połowy, w jednej z nich jest nie do życia, w drugiej nie do wytrzymania.
Marek Hłasko zmarł w wieku 35 lat.
Przyczyną zgonu, była zapaść wywołana połączeniem nadmiernej ilości środków nasennych z alkoholem. Został pochowany na cmentarzu w niemieckim Wiesbaden, jednak sześć lat po jego śmierci jego prochy sprowadzono do Polski i pochowano na Powązkach. Inicjatorką sprowadzenia prochów pisarza do Polski była matka pisarza Maria Hłasko. Na cmentarzu w niemieckim Wiesbaden pozostała symboliczna mogiła autora, którą do śmierci opiekowała się Jego była żona Sonja Ziemann. Na warszawskim nagrobku został wykuty napis (przez innego niepokornego – Jana Himilsbacha), który zasugerowała matka Hłaski: „Żył krótko, a wszyscy byli odwróceni”.
Drodzy czytelnicy – w roku 2024 – Roku Marka Hłaski, nie odwracajmy się i na nowo czytajmy Jego prozę.
Źródło: Andrzej Czyżewski, Piękny dwudziestoletni. Biografia Marka Hłaski 2021, https://culture.pl/pl/artykul/20-niepokornych-ludzi-piora
Felieton publikowany w Poradniku Bibliotekarza Nr 1/2024